E-handlen har været i stærk vækst i efterhånden mange år. Væksten er særlig vækstende i bestemte varegrupper. Det er nemlig ikke længere blot tøj og flybilletter, som man kan købe på internettet. E-handlen har fået nye højder, og nye varegrupper bliver konstant lanceret på internettet.
Den massive vækst
Det er ikke kun Danmark, som har oplevet en massiv vækst inden for e-handel. Hele verdenen har mærket, hvordan digitaliseringen konstant bliver større. Allerede siden år 2008 har Danmark særligt kunne mærke, hvordan virksomheder solgte deres produkter på internettet. Det er særligt B2C-virksomheder som dominerer e-handlen, dog er B2B-virksomheder omsider ved at forstå vigtigheden i at blive set og handlet online. Det kommer næppe bag på folk, at den dag, hvor der bliver handlet mest på internettet er Black Friday. Black Friday ligger i november, hvilket resulterer i, at mange mennesker vælger at komme deres julegaver her. Black Friday er kendt for lave kaos i butikker, og derfor vælger mange mennesker at handle deres Black Friday-vare hjemmefra. Her kan man købe håndklæder til hele familien uden at blive forstyrret eller væltet omkuld, fordi der er rabatter.
Hvad skyldes den massive vækst?
Væksten i e-handel skyldes først og fremmest at alle danskere efterhånden ejer en smartphone, hvor der er adgang til internettet. Desuden har langt de fleste husstande som minimum en computer. I en travl hverdag har danskerne ikke tid og overskud til at tage ud at kigge i de fysiske butikker, hvorfor de vælger at søge efter varer på internettet. På internettet er der ikke kø og man kan handle i ro og mag hjemme i sofaen.
Nye brancher på internettet
Som nævnt er det ikke længere kun flybilletter og tøj, som der bliver solgt på internettet. Efterhånden kan man købe alt på internettet. Danskerne er især faldet for at handle dagligvare på internettet, som de ellers har været tilbageholdende med førhen. Dog tilbydes der på nettet en garanti for friskhed, hvilket har fået danskerne til at handle alle deres dagligvare på internettet. En virksomhed som især har gjort det godt er Nemlig.com. Her kan man købe alt fra vitaminer til kød fra lokale gårde.
Konsekvenserne ved e-handel
Den massive vækst på e-handel går desværre ud over de fysiske butikker, som oplever nedgang. Nogen mennesker mener, at der i fremtiden udelukkende vil være e-handel og ingen fysiske butikker. Der er ingen der med sikkerhed kan sige, at dette sker. Og hvis det kommer til at ske, så varer det mange år før det bliver aktuelt. Det er ikke alle ældre mennesker, som har tilvænnet sig den digitalisering, som er over os. Desuden er der stadig mennesker, som nyder at handle i de fysiske butikker, da der er en helt unik stemning.
En anden konsekvens som e-handel har medført sig, er en ændret forbrugeradfærd. Forbrugeren er ikke længere i lige så høj grad tilbøjelig til at impuls købe. Det skyldes primært, at der er masser af hjemmesider på internettet, hvor man nemt og hurtigt kan sammenligne produkters kvalitet samt pris. Når man handler på internettet, er det de færreste, som lige smider en ekstra trøje ned i indkøbskurven, og de fysiske butikkers pris bliver udfordret, da der for eksempel er en rabatkode at hente på internettet, ellers findes den samme vare billigere på en anden hjemmeside. Forbrugeren kan bruge internettet til at undersøge, hvilke muligheder de har. Hvis de for eksempel leder efter hjælpemidler til ældre, så kan de nemt undersøge, hvilke udstyr som er de bedste på markedet i stedet for at lede byen tynd for at finde den vare, som der er behov for.