Der er sket en stor stigning i in-game-reklamers popularitet. Men hvad handler in-game-reklamering om, og hvilken betydning vil det få fremover?
In-game-reklamering er i kraftig stigning. I USA er de samlede udgifter til in-game-reklamer steget med 16 procent fra 2,8 milliarder dollars i 2017 til 3,25 milliarder i 2018. I takt med at de traditionelle reklame-kanaler som tv-reklamer samt avis- og magasinannoncer er faldende og online gaming bliver mere og mere populært, er det en naturlig tendens, at annoncørerne søger nye steder at skabe opmærksomhed om deres produkter. Herudover er mobiltelefonen attraktiv som reklamemedie, fordi folk bogstavelig talt bruger så mange af døgnets vågne timer på at kigge på deres mobiltelefon. In-game-reklamering i mobilspil er en annonceringsform, som er i kraftig vækst, og den er ifølge eksperter et kæmpe fremtidigt marked. In-game reklamer kan optræde på mange forskellige måder. De kan integreres på samme måde som product placement optræder i film og gøre reklame for et givent produkt som en naturlig del af spillet. De kan også integreres som en skærm i baggrunden eller en reklamefilm i pausen eller når et spil indlæses. En af fordelene ved in-game-reklamer er, at man i modsætning til de traditionelle reklamer ikke er så tilbøjelig til at rette opmærksomheden mod andre medier, og derfor er eksponeringen for brugerne højere. Hvis man for eksempel sidder og spiller på Maria Casino app, kan man måske opleve, at der dukker in-game-reklamer op for casinoets egne turneringer og kampagner eller velkomsttilbud og chancer for at vinde ekstra præmier.
Hvordan kan annoncører bruge in-game-reklamering
Hvis annoncører ønsker at bruge den ”skjulte reklame” – pendanten til product placement på film – er det vigtigt, at de tilgår denne metode som en ny reklametype. Det betyder, at de skal kunne tænke på en anden måde end den traditionelle standard-annoncering og er indforstået med, at deres brand bliver nedtonet som en naturlig del af spillet. Det ses allerede nu med for eksempel små videoannoncer, som spillerne kan klikke på og se og dermed optjene ekstra liv, point eller andre fordele i deres spil. I Fortnite kan spillerne for eksempel købe in-game-valuta, som kan bruges til køb i spillet, og det tjente virksomheden Epic, som står bag spillet, 2,4 milliarder dollars på sidste år – bare hvis nogen skulle være i tvivl om, hvor indbringende denne form for annoncering kan være.
En anden ting som er vigtigt, når virksomhederne skal planlægge deres in-game-reklamestrategi er, at disse annoncer ikke kan stå alene. De skal være en del af en overordnet marketingindsats, hvor man analyserer, hvad der motiverer og engagerer spillerne og for eksempel får dem til at invitere deres venner til at spille spillet. En af fordelene ved denne form for reklamer er, at de ikke virker så irriterende på spillerne som almindelige reklamer. Mens de traditionelle reklamer afbryder spillet og i nogle tilfælde skal klikkes væk, er in-game-reklamerne en del af spillet eller noget, som spillerne får noget ud af. Mange virksomheder har stadig ikke opdaget denne lukrative forretning, som in-game-reklamering er, så det bliver spændende at følge udviklingen på dette område i fremtiden.
Læs mere her: