Har du lige startet virksomhed, og vil du gerne have kunder i butikken? Så skal du gøre dig selv synlig over for de målgrupper, som dit produkt eller ydelse henvender sig til. Det er nemmere sagt end gjort, for ikke nok skal du gøre dig nogle grundige overvejelser om, hvilken strategi du vil bruge for at opnå dine mål, så skal du også bruge masser af tid på at eksekvere på din handlingsplan.
Offline eller online?
Når du skal reklamere for din virksomhed, kan du overordnet set gøre det på to måder. Du kan gå ad den traditionelle vej og markedsføre dig selv på offline kanaler. Dette er dog en dyr metode, og du kan heller ikke måle effektiviteten af din indsats. Den anden vej du kan gå, er den online vej. Dette er en mere kosteffektiv rute at gå, og her har du mulighed for at spore på dine aktiviteter.
Med online markedsføring kan du for et begrænset budget nå ud til mange, og du får mulighed for at se, hvilke kampagner eller indsatser skaber flest konverteringer ved hjælp af sporingskoder eller sporingsfunktioner i de forskellige værktøjer.
Organisk vs. betalt trafik
Eksponering kan opnås på to måder. Du kan få organisk eksponering, som kommer fra folk, som selv har søgt efter din virksomhed eller løsninger. Og så kan du få betalt eksponering. Det betyder, at du køber dig til annoncepladser der, hvor dine målgrupper hænger ud.
Organisk og betalt trafik har hver deres fordele, men den ene er ikke bedre end den anden – det afhænger helt af, hvad dine mål er, og om du vil se resultater her og nu, eller om du kan vente med at høste frugterne af din indsats, indtil der er gået mange måneder.
Hvad begge metoder har tilfælles, er, at de begge er lige tidskrævende. Dette gælder både i forhold til den strategiske planlægningsfase, hvor du lægger en solid plan for din digitale markedsføring, og til den praktiske og eksekverende part, hvor du fører din plan ud i livet.
Få hjælp fra et professionelt webbureau
Som nystartet virksomhed kan det nogle gange være mere gavnligt at hyre et webbureau til at varetage ens digitale markedsføring. Det koster penge, men på den anden side får du professionelle specialister til at hjælpe dig – specialister som hver dag arbejder med online markedsføring, og som har dybdegående kendskab til de mange værktøjer, der findes til formålet. Og ved at give markedsføringsopgaverne til et bureau kan du som virksomhedsejer fokusere fuldt ud på din forretning.
Et eksempel på et webbureau der leverer ydelser inden for digital markedsføring er Morning Train, som ligger i Odense. Bureauet har siden 2010 lavet hjemmesider og markedsføring for masser af kunder, og faktisk er virksomheden så gode til det, at de har tyvedoblet deres forretning de sidste fem år.
Det helt særlige ved Morning Train er ikke kun deres upåklagelige service, men deres evne til at sætte kundens behov over deres egne. Vil en kunde have en løsning, som faktisk ikke er en forretningsmæssig god idé, så vil webbureauet absolut påtale dette.